Author Topic: Licentie & virus definities  (Read 3887 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JPAntoon

  • Guest
Licentie & virus definities
« on: August 14, 2012, 06:50:18 PM »
Hallo,
Gisteren heb ik Avast internet security geInstalleerd op mijn Laptop (Windows 7);
Bij het heropstarten na de installatie van de software, crashte de laptop en moest ik een nieuw herstelpunt maken van voor de installatie van Avast. (is dat normaal)
Ik heb de licensie per mail opgestuurd gekregen en bewaar die bij "Mijn Documenten", Later die dag en vandaag heb ik gemerkt dat ik terug in een proefversie had van avast.
En na het ingeven van de licensie was het terug geldig voor 1 jaar.
Is dat normaal dat je dat telkens opnieuw moet ingeven???
En voor de update van de virus definities gaf hij telkens de melding dat hij die niet kon voltooien??
Wat is hier het probleem??

Theo Peterbroers

  • Guest
Re: Licentie & virus definities
« Reply #1 on: August 14, 2012, 08:43:49 PM »
Dag JPAntoon,

Crashen na installatie van avast is niet normaal.

Het gebruiken van een herstelpunt om de vorige situatie te herstellen is prima. Maar ook avast bevindt zich dan weer in de vorige situatie, waarin het licentiebestand nog niet was geïmporteerd. Uiteraard is het niet de bedoeling, vervolgens keer op keer dat licentiebestand te gaan importeren: eenmaal moet genoeg zijn, tot uw licentie afloopt.

U zegt, dat avast de virusdefinities niet kon updaten, geldt dat voor een vorige installatie van avast (voor AIS die u gisteren installeerde)? Dan is het misschien nodig deze vorige versie te deïnstalleren. Officieel doet avast 7 dat uit zichzelf, maar het kan misgaan. Hier http://www.avast.com/uninstall-utility vindt u een tool om een vorige versie te vewijderen. Volgens de knowledge base moet dit in de veilige modus https://support.avast.com/index.php?_m=knowledgebase&_a=viewarticle&kbarticleid=1062#idt_02. Die link geldt voor avast 7, ik denk dat oudere versie wel opduiken in het keuzemenu van aswclear.

Andere antivirusprogramma's kunnen vergelijkbare problemen geven. Antivirus nestelt zich diep in het systeem, en restanten van een ander product kunnen avast dwarszitten. Als u een pc hebt waar de leverancier antivirus op had geïnstalleerd, of als u een ander antivirusprogramma zelfs maar hebt uitgeprobeerd, is het misschien nodig deze restanten te verwijderen. Hier http://singularlabs.com/uninstallers/security-software/ staan de nodige tools.

Ja, ik word er ook een beetje simpel van dat een eenvoudige thuisgebruiker eigenlijk een halve systeembeheerder moet zijn. Maar het is niet anders.


Als beide vorige stappen (verwijderen oude resten van avast, van andere antivirusprogramma's) niet helpen, kunt u een reparatie van avast proberen. Ga naar avast verwijderen/wijzigen (in XP: Start > Configuratiescherm > Software > Avast! Internet Security en klik dan op wijzigen/verwijderen). Geen idee hoe dat er precies in Windows 7 uitziet. U gaat nu nog niet verwijderen maar wijzigen, dat wil zeggen repareren, en dat moet als administrator. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Misschien is het nu tijd om eens een keertje opnieuw op te starten. U had het licentiebestand opnieuw geïmporteerd; zegt avast nu nog steeds  dat uw abonnement ca. een jaar geldig is? (Klik rechts op het bolletje, open de gebruikersinterface, onder maintenance zie ik subscription; bij u is dat misschien onderhoud/abonnement). Zo nee, importeer dan het licentiebestand opnieuw (bolletje, gebruikersinterface, maintenance, subscription, insert license file).

Lukt het avast nu, de virusupdates binnen te halen? (bolletje, gebruikersinterface, maintenance, update, engine and definitions).

Als het updaten met de hand lukt en uw abonnement klopt, denk ik dat we zijn waar we wezen willen. Indien niet, dan lijkt het me het beste, avast van voren af aan te installeren. Dat wil zeggen eerst deïnstalleren met behulp van het tool dat ik al genoemd heb, downloaden van een verse versie, installeren van die versie, importeren van uw licentiebestand.

Ik weet wel, dat u elke week een backup maakt van uw gegevens, maar misschien is het verstandig in ieder geval eerst het licentiebestand op een geheugenstick of externe harde schijf veilig te stellen.

Met vriendelijke groeten,

PS: "Wat is hier het probleem?" weten we misschien als een van de stappen succes heeft. Maar dan is het antwoord eigenlijk niet interessant meer.