Author Topic: Mozilla Thunderbird mail van @zonnet.nl geblokkeerd door Avast shields  (Read 5761 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

papadiva

  • Guest
Hallo,

Een dag of wat geleden kreeg ik opeens geen mail van zonnet.nl (onderdeel van Tele2/Versatel) meer binnen in mijn mailprogramma, terwijl alle mail van andere mailservers wel gewoon en nog steeds binnenkomt.
Wel blijft het mogelijk om de webmail te lezen, zodat er toch nog iets positiefs te melden valt ...
Ik heb dit eerder aan de hand gehad maar na een dag of twee was het probleem opgelost, echter nu duurt het al meer dan een week.

De techniek: Lenovo Ultrabook / Windows7 Home premium / Mozilla Thunderbird 15.0

Ik krijg bij F5 (=mail ophalen) steeds de melding "Verzending van wachtwoord is niet gelukt. Mailserver pop3.versatel antwoordde: Could not determine server".

Nu heb ik gemerkt dat de mail wél binnenkomt wanneer Avast shields worden uitgeschakeld.
De oorzaak ligt dus kennelijk bij mijn virusscanner, terwijl ik eerst de oorzaak neerlegde bij de mailservers van Tele2.

Iemand onder jullie die hier meer vanaf weet? Ik lees op diverse andere fora dat er idd problemen zijn met mailservers van Tele2, terwijl mail van andere providers (home, kpn/planet) geen problemen oplevert.

Vriendelijke groet,
Jim
« Last Edit: September 12, 2012, 01:30:31 AM by papadiva »

Theo Peterbroers

  • Guest
Re: Mozilla Thunderbird mail van @zonnet.nl geblokkeerd door Avast shields
« Reply #1 on: September 12, 2012, 08:35:47 AM »
Dag papadiva,

Er zijn volgens mij drie dingen die verkeerd kunnen gaan: verkeerde server, verkeerde poort, verkeerd protocol (versleuteld of niet). Volgens de foutmelding zou het eerste aan de hand kunnen zijn.

Staan in het avast mailshield voor dit account dezelfde server en poort ingesteld als in uw mailprogramma? User interface > Realtime schilden > Mail schild > Expertinstellingen > SSL accounts. Indien niet, kunt u deze wijzigen.

Met de versleuteling is het wat ingewikkelder.
Als zonnet mail niet versleutelt, moet SSL-encryptie in Thunderbird EN avast uit staan.
Als zonnet mail wel versleutelt, moet SSL-encryptie in Thunderbird OF avast aan staan.
Wanneer u Thunderbird laat versleutelen, kan avast mailtjes niet op malware controleren.
Wanneer u avast laat versleutelen, kijkt het schild in het mailtje zodra het is uitgepakt. Zit er geen malware in dan wordt het verder geleid naar Thunderbird. Zit er wel malware in dan worden er maatregelen tegen genomen.

Met vriendelijke groeten,

Hermanq1

  • Guest
Re: Mozilla Thunderbird mail van @zonnet.nl geblokkeerd door Avast shields
« Reply #2 on: September 13, 2012, 07:13:00 PM »
Beste Papadiva,

Voor het (onwaarschijnlijke) geval dat Kwartet!'s advies niet zou werken, kijk dan eens hier:

http://www.warriorforum.com/main-internet-marketing-discussion-forum/187513-avast-blocking-your-email-heres-fix.html

Succes

papadiva

  • Guest
Re: Mozilla Thunderbird mail van @zonnet.nl geblokkeerd door Avast shields
« Reply #3 on: October 10, 2012, 01:51:02 AM »
Hallo,

Het is weer een tijdje geleden dat ik deze discussie begon, maar het bleek inderdaad het verkeerde poortnummer te zijn:
Ik heb de shields in Avast bekeken en tot mijn verbazing stond het poortnummer op een heel andere waarde dan wat ik verwachtte.
Ik ben inmiddels alweer vergeten wat die waarde was, maar hij moest in ieder geval op 110 staan, net zoals alle andere POP3 poortnummers (bijv kpn/planet). Ik heb dat poortnumer voor Versatel dus ook op 110 gezet.

En toen was het euvel uit de wereld!

Wat ik me nog wel afvraag is hoe en waarom Avast die poortnummers opeens wijzigt.
Waar haalt Avast die nummers vandaan, is er een soort van RDW die deze poortnummers toewijst of gaat dat op een andere manier?