Author Topic: Wat is de uitgaande mailserver in het buitenland?  (Read 3600 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

papadiva

  • Guest
Wat is de uitgaande mailserver in het buitenland?
« on: January 03, 2014, 02:38:21 AM »
Hallo,

In het buitenland (in dit geval Australiƫ) krijg ik na het verzenden van een mail (mbv Thunderbird versie 24) een melding dat er 'een fout is opgetreden bij het verzenden van e-mail' (screenshot helaas niet mogelijk) met als laatste opmerking:

begin citaat
'Cannot connect to SMTP server 213.51.146.46 (213.51.146.46:25), NB connect error 1460'.
einde citaat

Iemand een verklaring?
Of moet ik toch maar Gmail gebruiken in het buitenland?

Ik heb hier en daar een opmerking gehad dat het wellicht aan Avast zou liggen, dus graag jullie visie hierover.

En anders zou ik graag een gedetailleerde instructie ontvangen voor het gebruik van Thunderbird in den vreemde.

Vriendelijke groet,
Jim


propheticus

  • Guest
Re: Wat is de uitgaande mailserver in het buitenland?
« Reply #1 on: January 04, 2014, 12:20:03 PM »
Welke mailserver je nodig hebt hangt totaal af van de gebruikte mailprovider... Sommige (zoals ziggo en kpn) provider gebonden smtp servers weigeren toegang van buiten het eigen netwerk en werken dus alleen als je thuis bent en via 'hun' internet verbonden bent.


Aan het IP van de gebruikte SMTP server zien gebruik je een ziggo mailaccount. Die gaat in het buitenland niet werken tenzij je een proxy of vpn verbinding maakt naar een Nederlands IP/computer aangesloten op Ziggo. Wat natuurlijk wel kan is de ziggo webmail gebruiken.


Lang verhaal kort: gebruik een niet-providergebonden mailadres om dit soort gezeur te voorkomen. Scheelt ook gedoe op het moment dat je overstapt van provider. Gmail is goede optie.
« Last Edit: January 04, 2014, 12:29:02 PM by propheticus »

papadiva

  • Guest
Re: Wat is de uitgaande mailserver in het buitenland?
« Reply #2 on: January 11, 2014, 01:07:19 PM »
Thanks, @propheticus

Niet echt het antwoord dat ik zou willen hebben maar het bevestigt wel mijn vermoeden dat het eigenlijk niet mogelijk is, anders dan het gebruik van gmail, waarvoor ik overigens redelijk huiverig ben, gewoon omdat het weer uit de Google-krochten komt.
Aan webmail heb ik eigenlijk nog niet gedacht maar het is toch een prima tip!

Vriendelijke groet,
Jim



propheticus

  • Guest
Re: Wat is de uitgaande mailserver in het buitenland?
« Reply #3 on: January 13, 2014, 03:50:58 PM »
Graag gedaan.

Snap dat het niet het makkelijkste/leukste nieuws is, maar ziggo en anderen proberen zo het gebruik van mailaccounts door (ex-)klanten die zijn overgestapt naar andere providers aan banden te leggen. Sinds je ieder jaar kostenloos over kunt stappen (bij wet) zullen deze er steeds meer zijn.


De makkelijkste oplossing (lange termijn) blijft mijns inziens een provider onafhankelijke mailbox nemen, wie of wat je daarvoor kiest is aan jou. Gmail is maar 1 van de opties.


Voor de korte termijn is je webmail gebruiken natuurlijk ook een prima oplossing.