Joop,
Laat ik voorop stellen dat ik géén medewerker, adept of speciaal door Avast aangesteld persoon ben. Ik ben gewoon een gebruiker die thuis is in computers, WO ICT is opgeleid en graag anderen helpt. Bij mij (en op een gebruikersforum als dit) ben je dus aan het verkeerde adres met klachten.
Ik ben het met je eens dat de informatie voor een complete leek niet afdoende is. Blijft de vraag: zijn geavanceerde virusscanner instellingen zo uit te leggen dat een leek hier iets mee kan zonder een compleet naslagwerk Avast voor dummies te maken?
Mijn PC staat standaard ingesteld op Engels omdat nagenoeg alle online te vinden info in het Engels is en veel handleidingen ook. Zijn ze er in het Nederlands, dan zijn ze vaak matig vertaald. Omdat ik wist dat de Avast interface wel naar het Nederlands vertaald is, dacht ik dat de hulpbestanden dit ook zouden zijn... blijkbaar niet dus.
Ik ben geen adept, ik ben een (gevorderde) gebruiker die graag medegebruikers helpt. Ik heb
geen lijnen met het Avast management.
Heb je feedback voor het 'management', dan kan je die kenbaar maken via
https://support.avast.com/Tickets/Submit (rechtsonder: questions and comments). Dit deel van de Avast website is echter ook in het Engels, zonder Nederlandse vertaling (we zijn toch een minderheid).
Voor Loesje haar probleem/vraag bestaat geen oplossing, de safezone werkt naar behoren. Namelijk, de safezone is compleet gescheiden en ontzichtbaar voor de rest van het systeem. Dat is nou net het hele nut van de safezone. Bestanden binnen de safezone zijn dus enkel van binnen te zien. Wil je excel bestanden erbuiten kunnen benaderen, moet je die ook erbuiten maken/opslaan. De enige oplossing is dus switchen tussen beide omgevingen. Kopiëren en plakken van info werkt gewoon.