Author Topic: Opslaan documenten binnen safezone  (Read 4527 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Loesje48

  • Guest
Opslaan documenten binnen safezone
« on: January 13, 2014, 01:44:12 PM »
Hoi,

Ik gebruik sindskort Avast safezone voor het internetbankieren. Omdat ik mijn administratie in excel doe, had ik excel binnen safezone geopend en zo kon ik alle transacties van de rekeningen mooi invoeren. Vandaag open ik excel weer, zie ik dat er NIETS is opgeslagen. Ik dacht, dat ligt vast aan mij. Maarnee, deze keer 2x op opslaan gedrukt, en wéér niet opgeslagen.  Ook met save as wordt mijn document niet opgeslagen. Hoe komt dat? Safezone beheerst, wanneer geopend, mijn hele desktop, dus ik kan op geen andere mogelijkheid excel ernaast houden. En dus kan ik mijn administratie niet meer doen (En ben een week administratie kwijt. waarvan een deel niet terug te halen is)


Graag hoor ik een oplossing.
« Last Edit: January 13, 2014, 04:11:01 PM by Loesje48 »

propheticus

  • Guest
Re: Opslaan documenten binnen safezone
« Reply #1 on: January 13, 2014, 03:57:38 PM »
De hele bedoeling van SafeZone is dat het een afgeschermde (sandbox) omgeving is. Deze heeft geen verdere verbinding met de rest van het systeem en de systeembronnen (zoals de harde schijf). Het is daarom logisch en te verwachten dat er niets kan worden opgeslagen buiten de aan de sandbox toegewezen ruimte/bronnen.

Zoals ik je verhaal begrijp probeer je nu je administratie in de 'normale' windows omgeving te openen. Mogelijk is vanuit de safezone het bestand wèl te zien en openen. Dat zou je dus nog kunnen testen.

Een andere oplossing is heen en weer switchen tussen safezone en de normale windows omgeving. De een voor je bankzaken, de ander voor Excel. Hier is via instellingen->hulpmiddelen->safezone ook een sneltoets voor in te stellen.


« Last Edit: January 13, 2014, 04:01:39 PM by propheticus »

Loesje48

  • Guest
Re: Opslaan documenten binnen safezone
« Reply #2 on: January 13, 2014, 04:10:19 PM »
Ah, ok, dat is dan duidelijk.
Het niet opgeslagen bestand terughalen was ook helaas niet meer mogelijk. Gelukkig viel achteraf nog mee wat weg is omdat ik ook een deel nog gewoon in windows had gedaan; ik was vooral erg geschrokken en geïrriteerd dat wat ik dacht was opgeslagen, er niet meer bleek te zijn.

togglen tussen windows en safezone is stukken minder handig dan de twee schermen naast elkaar en transacties kunnen overtypen. Wel zie ik dat kopiëren/plakken wel werkt, dus wellicht dat ik hierin de oplossing dan zie. Of transacties downloaden naar de computer.

bedankt in ieder geval voor het antwoord.

Offline joopvanavast

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 31
Re: Opslaan documenten binnen safezone
« Reply #3 on: January 15, 2014, 10:36:53 PM »
hi
maak al een paar jaar gebruik van aVast.
kom toch nog wel dingen tegen waar ik me erg over verwonder.
zo ook aVast Safezone.

geen enkele info meegestuurd bij het installeren van dit onderdeel.
tenminste, ik kan niks vinden.
toch te gek voor woorden.
iets nieuws introduceren zonder goede informatie.
mij overkwam hetzelfde met mijn bankdownloads.
nergens meer te vinden na sluiting van de safezone.

nog niet zo lang geleden crashte aVast na een update.
kwam door een conflict met een programma van Microsoft.
een programma dat standaard in het verleden geïnstalleerd was.
toch te gek voor woorden.

maar voor de rest ..................,
ben ik wel tevreden over aVast.

propheticus

  • Guest
Re: Opslaan documenten binnen safezone
« Reply #4 on: January 15, 2014, 10:51:55 PM »
zie:
Help -> ondersteuning -> hulp bij het programma

Dit opent een help file welke van ieder onderdeel uitlegt wat het is en wat het doet.


Ook de online FAQ beantwoord een aantal vragen: http://www.avast.com/faq.php?article=AVKB44#idt_16

Offline joopvanavast

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 31
Re: Opslaan documenten binnen safezone
« Reply #5 on: January 16, 2014, 02:12:47 PM »
hi propheticus,

dank voor je reactie.
een aantal opmerkingen over je reactie.

ik vind de gepresenterde informatie van aVast:
- volstrekt onvoldoende (beginnende computeraars kunnen hier helemaal niks mee; ook ik, al lang computeraar, denk wat moet ik met deze compacte informatie, wat voegt die toe aan wat ik zie, niets!)
- informatie is in het Engels opgemaakt. veel computeraars beheersen het Engels onvoldoende. kunnen hier dus niks mee
- de aVast adepts, zoals jij denk ik, hullen zich vaak in het goed praten van tekortkomingen van aVast. staan onvoldoende open voor terechte kritiek. de terechte kritiek komt m.i. ook weinig terecht bij het hoger management van aVast. dit management zou iets moeten doen met deze kritiek.

overigens weet ik nog steeds niet, wat de oplossing is van het geconstateerde probleem dat Loesje48 te berbe bracht.
en'dat is natuurlijk toch wel het meest trieste aan aVast
  :-\

propheticus

  • Guest
Re: Opslaan documenten binnen safezone
« Reply #6 on: January 16, 2014, 04:04:05 PM »
Joop,

Laat ik voorop stellen dat ik géén medewerker, adept of speciaal door Avast aangesteld persoon ben. Ik ben gewoon een gebruiker die thuis is in computers, WO ICT is opgeleid en graag anderen helpt. Bij mij (en op een gebruikersforum als dit) ben je dus aan het verkeerde adres met klachten.

Ik ben het met je eens dat de informatie voor een complete leek niet afdoende is. Blijft de vraag: zijn geavanceerde virusscanner instellingen zo uit te leggen dat een leek hier iets mee kan zonder een compleet naslagwerk Avast voor dummies te maken?
Mijn PC staat standaard ingesteld op Engels omdat nagenoeg alle online te vinden info in het Engels is en veel handleidingen ook. Zijn ze er in het Nederlands, dan zijn ze vaak matig vertaald. Omdat ik wist dat de Avast interface wel naar het Nederlands vertaald is, dacht ik dat de hulpbestanden dit ook zouden zijn... blijkbaar niet dus.
Ik ben geen adept, ik ben een (gevorderde) gebruiker die graag medegebruikers helpt. Ik heb geen lijnen met het Avast management.


Heb je feedback voor het 'management', dan kan je die kenbaar maken via https://support.avast.com/Tickets/Submit (rechtsonder: questions and comments). Dit deel van de Avast website is echter ook in het Engels, zonder Nederlandse vertaling (we zijn toch een minderheid).


Voor Loesje haar probleem/vraag bestaat geen oplossing, de safezone werkt naar behoren. Namelijk, de safezone is compleet gescheiden en ontzichtbaar voor de rest van het systeem. Dat is nou net het hele nut van de safezone. Bestanden binnen de safezone zijn dus enkel van binnen te zien. Wil je excel bestanden erbuiten kunnen benaderen, moet je die ook erbuiten maken/opslaan. De enige oplossing is dus switchen tussen beide omgevingen. Kopiëren en plakken van info werkt gewoon.

maas31

  • Guest
Re: Opslaan documenten binnen safezone
« Reply #7 on: January 27, 2014, 11:37:51 PM »
Hoi lieve helpende mensen
ik wil me toch even aansluiten bij Joop. Ik ben zo'n 'sukkel' die echt geen snars verstand heeft van programma's. Ik begrijp ook helemaal niet wat er is veranderd, hoe ermee te werken en wat het jargon allemaal inhoudt. Er gebeurt van alles op mijn laptop waar ik geen raad mee weet (zie safe zone 2 topic) Wat mij nog het meest verbaast in de goed bedoelde hulp van verschillende mensen, zijn alle links die je moet openen en van alles moet installeren om een probleem op te lossen...... :-\
Hoe goed is die nieuwe versie dan? Ik heb een betaalde versie maar sinds de laatste ondervind ik enkel problemen sinds december. Wordt er toch moedeloos van :'(