Author Topic: Bloatware  (Read 2768 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

REDACTED

  • Guest
Bloatware
« on: January 04, 2016, 08:04:13 PM »
Na een heleboel jaartjes dankbaar gebruik gemaakt te hebben van Avast moet ik helaas concluderen dat het 'voorbij' is met deze gratis virusscanner. Waar je in het begin 1 maal per jaar het email adres moest registreren wordt tegenwoordig iedereen waar ik Avast heb geïnstalleerd regelmatig geconfronteerd met reclame van Avast. Nu is dat nog overkomelijk want het is immers gratis gebruik, maar te vaak kom ik nu bij mensen die braaf zoals opgedragen alles up to date houden waarbij ze bij een update er in geluisd worden een 30 dagen premium test versie te installeren. Gevolg: ik kan er na die 30 dagen weer heen om de free versie terug te zetten.

Ik noem het 'erin geluisd' worden omdat als deze mensen (veelal 60+) iets meer zouden opletten en niet alles 'default' laten staan zouden ze dit probleem niet hebben. Wederom hou ik echter in mijn hoofd: het is gratis - ze proberen op deze manier iets te verdienen, maar de manier waarop is hetzelfde als een verkapte installatie van bijvoorbeeld een toolbar in je browser als je een bv. adobe acrobat reader update probeert te installeren. Alles behalve netjes... en het verlaagt toch het vertrouwen van een product. Een virusscanner die je systeem immers schoon hoort te houden van ongewenste troep en daarop zelf ongewenste dingen gaat installeren bij zoiets simpels als een update is immers verdacht in mijn ogen... maar hey ... nogmaals het is gratis.

Tot afgelopen week: Avast vind het na de laatste update leuk om ongevraagd een footer met reclame in mijn e-mail en gmail te zetten op het moment dat ik emails ga versturen. (zo kom je er als gebruiker dus pas achter als je een reply krijgt). Ik heb hier nooit een optie voor gezien tijdens de installatie en alleszins Avast nooit bewust toestemming voor gegeven. Avast heeft dit op eigen houtje even bepaald wat betekent dat zolang ik het programma gebruik ik geen controle over mijn systeem heb. Immers what's next: dat mijn PC met Avast gaat spammen? Natuurlijk kan ik wel alles gaan nalezen tijdens een update, maar dat zou niet moeten mogen: het is een update om te zorgen dat de meeste nieuwe virussen gevonden/tegengehouden kunnen worden: niet om mijn systeem te invaden.

Welnu ik pas hier voor: voor mij geen Avast meer en ik zal het zover ik kan ook overal en bij iedereen waar ik het geinstalleerd heb in de afgelopen jaren ook weer verwijderen. Toch bedankt voor de jaartjes dat jullie product nog wel aan alle verwachtingen voldeed - op het incidenteel verkrachten van mijn hele Windows installatie door foute virusdefs na, maar goed: het was immers gratis :)

Offline Eddy

  • Avast Evangelist
  • Maybe Bot
  • ***
  • Posts: 31080
  • Watching (over?) you
    • Malware removal, Biljart and other things.
Re: Bloatware
« Reply #1 on: January 05, 2016, 12:48:15 AM »
Hallo Remco en welkom op dit webboard.
Je bericht is behoorlijk lang en om niet een heel boek te hoeven schrijven reageer ik dan ook eerst even kort op een aantal dingen.
Quote
Waar je in het begin 1 maal per jaar het email adres moest registreren wordt tegenwoordig iedereen waar ik Avast heb geïnstalleerd regelmatig geconfronteerd met reclame van Avast.
Registratie van de gratis versie en de advertenties zijn twee compleet verschillende dingen.
Zoals reeds heel vaak uitgelegd is hier op het webboard, men kan de pop-ups uitschakelen in de betaalde versies.
In de gratis versie kan men avast zetten op "silent/gaming mode".
Nadeel is dan wel dat men ook niet meer de pop-ups krijgt te zien als er malware gedetecteerd is.
Deze instelling is dus niet aan te raden.
Zoals men zegt.. Men krijgt waar men voor betaald.
Quote
maar te vaak kom ik nu bij mensen die braaf zoals opgedragen alles up to date houden waarbij ze bij een update er in geluisd worden een 30 dagen premium test versie te installeren.
avast luist niemand ergens in. Men biedt enkel een proef versie van niet gratis produkt aan. Mensen kunnen zelf kiezen of ze er gebruik van willen maken of niet. Niemand is verplicht het te doen.
Quote
Gevolg: ik kan er na die 30 dagen weer heen om de free versie terug te zetten.
Reken ze gewoon 10 euro voor je werk. Ze hebben zelf gekozen om een trial te installeren zonder na te denken, zonder eerst informatie in te winnen e.d.
Hoe ze terug kunnen gaan naar de gratis versie staat heel duidelijk in de FAQ van avast.
https://www.avast.com/faq.php?article=AVKB12
Quote
Ik noem het 'erin geluisd' worden omdat als deze mensen (veelal 60+) iets meer zouden opletten en niet alles 'default' laten staan zouden ze dit probleem niet hebben.
Dat geldt niet enkel voor 60+ mensen hoor. Het is nu eenmaal helaas zo dat iedereen die een computer kan betalen er eentje kan/mag kopen en gebruiken. En feit is dat meer dan 99,9% (zoals men dat zegt) totaal geen idee heeft hoe de hardware/software ook maar enigzins goed weet te gebruiken.
Quote
Een virusscanner die je systeem immers schoon hoort te houden van ongewenste troep en daarop zelf ongewenste dingen gaat installeren bij zoiets simpels als een update is immers verdacht in mijn ogen...
Een wat jij noemt virus scanner is heeft niet de taak om een systeem "schoon" te houden. Dat was, is en zal altijd de taak zijn van de eigenaar. avast en vergelijkbare programma's zijn er enkel om de gebruiker ermee te helpen. Ze zijn en zullen er nooit zijn om de gebruiker te vervangen.
Quote
Tot afgelopen week: Avast vind het na de laatste update leuk om ongevraagd een footer met reclame in mijn e-mail en gmail te zetten op het moment dat ik emails ga versturen. (zo kom je er als gebruiker dus pas achter als je een reply krijgt).
Dit gebeurd doordat avast scanning voor webmail heeft toegevoegd. Op zich een goed iets en niets verkeerds mee.
Naar mijn mening (en die van vele anderen) had avast dit duidelijk(er) moeten aangeven.
Quote
Ik heb hier nooit een optie voor gezien tijdens de installatie en alleszins Avast nooit bewust toestemming voor gegeven.
Ja, je hebt er wel bewust toestemming voor gegeven. Door het installeren van avast ben je akkoord gegaan met de voorwaarden ervoor.
Quote
het is een update om te zorgen dat de meeste nieuwe virussen gevonden/tegengehouden kunnen worden: niet om mijn systeem te invaden.
Fout! Een programma update is niet enkel en alleen om nieuwe malware te kunnen detecteren maar ook om eventuele bestaande problemen met het programma op te lossen.
Virussen? Er zijn al minimaal een jaar of 20 geen nieuwe virussen. Het is overduidelijk dat je niet eens weet wat een virus is.
Quote
Welnu ik pas hier voor: voor mij geen Avast meer en ik zal het zover ik kan ook overal en bij iedereen waar ik het geinstalleerd heb in de afgelopen jaren ook weer verwijderen
En wie denk je wel niet dat je bent? De systemen zijn van die mensen en niet van jou. Jij hebt geen enkel recht om te bepalen wat iemand wel/niet op zijn systeem heeft staan. Hoe zou je het vinden als ik bepaal welk behang je hebt en niet jij ?

REDACTED

  • Guest
Re: Bloatware
« Reply #2 on: January 05, 2016, 12:37:23 PM »
Quote
Hallo Remco en welkom op dit webboard.
Thanks.

Quote
Waar je in het begin 1 maal per jaar het email adres moest registreren wordt tegenwoordig iedereen waar ik Avast heb geïnstalleerd regelmatig geconfronteerd met reclame van Avast.

Ik had geen enkel probleem met de jaarlijkse registratie van de email - sterker nog ik vind het helemaal niet erg dat Avast zo nu en dan eens een popup toont van "koop de betaalde versie" maar berichten als "uw kerstcadeautjes liggen klaar" gaat alweer een stap verder en riekt al heel erg naar spam.

Quote
avast luist niemand ergens in. Men biedt enkel een proef versie van niet gratis produkt aan. Mensen kunnen zelf kiezen of ze er gebruik van willen maken of niet. Niemand is verplicht het te doen.

Als ik een update van een pakket uitvoer en de aanbieder wilt een trial/betaalde versie pushen dan is de manier waarop Avast daar mee omgaat precies zo ontwikkeld, bewust, dat leken automatisch overgezet worden tenzij ze door de krochten van de setupopties wel heel goed opletten. Dat ze daarna een FAQ op moeten zoeken om terug te gaan naar de free versie is leuk, maar kan jou oma dat? Nee... je kan het wel verdedigen, maar Avast heeft bewust voor zo'n setup gekozen om juist die groep mensen te strikken. Het wordt immers niet 'aangeboden' maar op default gegooid. Zoals ik al zei: niet netjes, maar het ging nog door de bocht juist omdat de Free Edition gratis was.

Quote
Dat geldt niet enkel voor 60+ mensen hoor. Het is nu eenmaal helaas zo dat iedereen die een computer kan betalen er eentje kan/mag kopen en gebruiken. En feit is dat meer dan 99,9% (zoals men dat zegt) totaal geen idee heeft hoe de hardware/software ook maar enigzins goed weet te gebruiken.


Precies de doelgroep waarop Avast lijkt te hopen voor hun upselling. Immers bij velen die dit probleem was tegengekomen kreeg ik een telefoontje "je zei dat die virusscanner gratis was, maar ik moet er nu voor betalen". Juist omdat die mensen geen idee hebben hoe software werkt. Dus duidelijk een doelgroep!

Quote
Een wat jij noemt virus scanner is heeft niet de taak om een systeem "schoon" te houden. Dat was, is en zal altijd de taak zijn van de eigenaar. avast en vergelijkbare programma's zijn er enkel om de gebruiker ermee te helpen. Ze zijn en zullen er nooit zijn om de gebruiker te vervangen.

Dat een virusscanner sommigen een false sense of security geeft is gemakzucht wat je bij iedere gebruiker terug gaat vinden. Daarom is juist het vertrouwen bij zo'n product belangrijk. Jij zegt dat het programma bedoeld is om de gebruiker mee te helpen, maar met al het geneuzel wat nu plaats vind moeten mensen naast hun surfgedrag etc. nu ook nog eens de virusscanner onder de loep gaan nemen. Dat is niet helpen - dat is iets onnodig gecompliceerd maken. Avast moet gewoon helpen beschermen en niet een bron van problemen worden.

Quote
Dit gebeurd doordat avast scanning voor webmail heeft toegevoegd. Op zich een goed iets en niets verkeerds mee.
Naar mijn mening (en die van vele anderen) had avast dit duidelijk(er) moeten aangeven.

Naar mijn mening had Avast dit nooit mogen doen. Dat ze webmail scanning, hoe redundant dan ook, voor uitgaande mails aan willen zetten tot daar aan toe - maar nergens is er een verplichting dat dit ook inhoudt dat ze signatures in mijn mail moeten plaatsen. Dit is dus gewoon een keus van Avast en een verkeerde.  Hadden ze een optie of zelfs nog maar een waarschuwing gegeven tijdens de installatie dan was het de keus van de gebruiker geweest, maar als je de AV niet doorleest (want jij zegt dat het daarin staat) dan kom je er dus alleen achter als je je eigen emails naleest of reply's krijgt. Men weet het niet en er zijn gevallen bekend dat door de signature verzonden mail als SPAM wordt beschouwd en die mail niet eens aankomt en de gebruiker weet dat dan niet eens omdat hij niet een directe keuze heeft gehad. Het is wachten op mensen waarvan belangrijke mails door Avast zijn gemanipuleerd en aangemerkt staan als SPAM die hierdoor geld hebben verloren. Nog maar niet te spreken over het verneuken van plain text emails. Het is gewoon heel erg intrusive gedrag van Avast wat niet door de beugel kan.

Quote
Ja, je hebt er wel bewust toestemming voor gegeven. Door het installeren van avast ben je akkoord gegaan met de voorwaarden ervoor.

Zulke dingen verbergen in de AV is weer een voorbeeld van een programma dat dingen verstopt. Moet je bij iedere AV update dan heel de AV gaan doorlezen om te voorkomen dat er enge dingen aanstaan? Je speelt hier advocaat van de duivel, want zoals ik al een paar keer roep: een antivirus suite is gebaseerd op vertrouwen. Als ik de AV iedere keer moet lezen dan betekent dat dus dat ik mijn antivirus suite niet kan vertrouwen en het betekent meer werk. Kan ik het net zo goed verwijderen voor een pakket dat wel te vertrouwen is.

Quote
Fout! Een programma update is niet enkel en alleen om nieuwe malware te kunnen detecteren maar ook om eventuele bestaande problemen met het programma op te lossen.
Virussen? Er zijn al minimaal een jaar of 20 geen nieuwe virussen. Het is overduidelijk dat je niet eens weet wat een virus is.

Was  het feit dat Avast nog geen signatures toevoegd aan mijn email een bestaand probleem dan? Nee het is een 'feature' die ongevraagd (zei het volgens jou verkapt in de AV) geinstalleerd wordt. Daarnaast 20 jaar geen nieuwe virussen?!! en dan beweren dat ik overduidelijk niet weet wat een virus is slaat nergens op en is op de man spelen. Desalniettemin zou ik het met je eens zijn als de Avast updates enkel er voor zouden zorgen dat problemen met de suite opgelost werden en geen features introduceerde die de gebruiker benadelen.

Quote
En wie denk je wel niet dat je bent? De systemen zijn van die mensen en niet van jou. Jij hebt geen enkel recht om te bepalen wat iemand wel/niet op zijn systeem heeft staan. Hoe zou je het vinden als ik bepaal welk behang je hebt en niet jij ?

Ik ben de persoon die destijds die mensen heb aangeraden om Avast te gebruiken. Avast staat er dus op vanwege mij en als ik besluit dat Avast niet meer door mij endorsed wordt dan gaat die er mooi bij iedereen af zodat ze een pakket krijgen waar ik wel achter sta. De mensen die mij met hun computer vertrouwen geven mij dus dat recht en als zodanig bepaal ik wel degelijk wat ze op hun systeem hebben staan.

Offline Eddy

  • Avast Evangelist
  • Maybe Bot
  • ***
  • Posts: 31080
  • Watching (over?) you
    • Malware removal, Biljart and other things.
Re: Bloatware
« Reply #3 on: January 05, 2016, 05:06:32 PM »
Quote
je kan het wel verdedigen
Ik verdedig helemaal niets. Ik geef enkel informatie.
Quote
Zulke dingen verbergen in de AV is weer een voorbeeld van een programma dat dingen verstopt.
Er wordt helemaal niets verborgen.
Nee, men hoeft hem niet iedere keer te lezen.
Lezen voordat men iets aanschaft/installeert en vervolgens enkel de wijzigingen (als die er zijn) is voldoende.

Zijn er dingen voor verbetering vatbaar ?
Ja, die zijn er zeker.

Zijn er dingen welke men wellicht beter op een andere manier zou kunnen/moeten communiceren ?
Ja, ook die zijn er.

Bedankt dat je alles netjes en duidelijk verwoord.
Dit is tenminste feedback waar ik iets mee kan.
Ik zit samen met 7 andere gebruikers op uitnodiging van avast in een overleg groep waar dingen besproken worden voor volgende versies en ik kan je toezeggen dat ik zeer zeker een aantal dingen uit je berichten zal meenemen in het overleg.
Of avast er iets mee gaat doen (en wat) weet ik natuurlijk niet, dat is aan hun om te beslissen.