Author Topic: Avast versus SSL/TLS  (Read 5793 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dirkdeklerck

  • Guest
Avast versus SSL/TLS
« on: May 22, 2012, 05:54:53 PM »
Ik gebruik outlook (MS) als standaardprogramma om mijn gmail te ontvangen.
Daarnet meldde AVAST me dat ik in het emailprogramma 'SSL/TLS' diende uit te schakelen,
zoniet kan AVAST het mailverkeer niet controleren.
Ik vind niet terug waar ik dit kan wijzigen.
Kan iemand me helpen, liefst stap voor stap, daar ik te weining kennis van zaken heb.
Dankjewel, Dirk

Theo Peterbroers

  • Guest
Re: Avast versus SSL/TLS
« Reply #1 on: May 29, 2012, 03:39:24 PM »
Dag Dirk,

Ik gebruik Outlook 2003 onder Windows XP. Andere versies weken net zo, maar misschien toch weer een beetje anders.
U wijzigt deze instelling voor het mailaccount. In Outlook: Extra > Email-accounts > Bestaande accounts weergeven of wijzigen > Volgende. U ziet nu een scherm met een of meer email-accounts.

Als het mailaccount van het type Exchange is (meestal een bedrijfsaccount): selecteer het account > Wijzigen > Meer instellingen > Beveiliging > haal het vinkje weg bij Gegevens coderen tussen Microsoft Outlook en Exchange Server. En dan enkele malen OK.

Als het mailaccount van het type IMAP/SMTP is: selecteer het account > Wijzigen > Meer instellingen > Geavanceerd > Haal het vinkje weg bij Voor deze server is een gecodeerde verbinding vereist. Dat kan zowel bij de inkomende mail (IMAP) als bij de uitgaande (SMTP). En dan Ok, OK, OK.

Met SSL/TLS stuurt en ontvangt Outlook de mail versleuteld. Avast kan de versleuteling niet doorbreken, en dus ook niet zien of het mailtje een virus bevat. Avast zou misschien bij Outlook binnen kunnen dringen en de mail bekijken nadat die ontsleuteld is. Maar nette antivirusprogramma's doen zoiets niet.

Zonder SSL/TLS ziet het mailshield van avast het mailtje gewoon voorbij komen, en kan zien wat er in staat. Dat is nodig om de mail op virussen en ander gespuis te kunnen controleren.

Met vriendelijke groeten,

dirkdeklerck

  • Guest
Re: Avast versus SSL/TLS
« Reply #2 on: May 29, 2012, 05:41:08 PM »
Dag 'Kwartet',
Dankjewel voor deze heldere uitleg en stappenplan.
't was nog een tikkeltje anders bij aanvang en op einde:
ik kon niets wegvinken, maar wel 't volgende aanduiden:
'Geen, TLS, SSL, of automatisch'.
Ik heb dan 'geen' aangeklikt.
Mocht dat niet juist zijn, laat je nog iets weten?
Hartelijk dank voor je tijd en service!!
Vriendelijke groeten,
Dirk

Theo Peterbroers

  • Guest
Re: Avast versus SSL/TLS
« Reply #3 on: June 01, 2012, 01:43:21 PM »
Lijkt mij het juiste.

Automatich zal betekenen, dat Outlook besluit of de mail al of niet wordt versleuteld. Als  Outlook versleutelt, kan avast niet scannen.
TLS en/of SSL zal beteken, dat Outlook altijd versleutelt. Avast kan dan nooit scannen.
Geen betekent dat uw mailtjes als gewone tekst worden verzonden en ontvangen. Nu ja, html schijnt tegenwoordig ook al gewone tekst te zijn. Avast scant al uw emailverkeer.

NB U wint aan beveiliging tegen virussen door mail niet te versleutelen, maar verliest een stukje privacy. Uw mailtjes kunnen onderschept worden en, als ze niet versleuteld zijn, ook gelezen.

Met vriendelijke groeten

Theo Peterbroers

  • Guest
Re: Avast versus SSL/TLS
« Reply #4 on: June 02, 2012, 09:00:18 AM »
Herstel.

In plaats van Outlook, kan het mailshield van avast uw email versleutelen. Zie
https://support.avast.com/index.php?_m=knowledgebase&_a=viewarticle&kbarticleid=458

Zo hebt u het beste van twee werelden. Wel even in het mailshield zeggen, welk account versleuteld moet worden: avast user interface > real time shields > mail shield > expert settings > SSL accounts > en dan onderaan het lijstje de mailserver van uw provider toevoegen.

Met vriendelijke groeten