Author Topic: Na syseemscan: Sommige bestanden konden niet gescand worden  (Read 8584 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pietjepek

  • Guest
Na syseemscan: Sommige bestanden konden niet gescand worden
« on: August 26, 2012, 05:56:34 PM »
Hallo,
Ik ben sinds 2 weken overgestapt van avast Free naar de proefversie van avast internet Security.
Tot nog toe ging alles goed tot vorige week maak ik de wekelijkse systeemscan en op het einde krijg ik (voor de 1e maal)
het bericht: Sommige bestanden (dat zijn er+/- 100) konden niet gescand worden, Status: Fout: Het archief is beschermd met e..... dan volgen er puntjes en de rest is niet te lezen, waarschijnlijk wordt wachtwoord bedoeld.
Die bestanden worden dan zichtbaar gemaakt en dat zijn practisch allemaal C:\ Windows...bestanden.
De files aanvinken en naar kluis verplaatsen en dan "Toepassen gaat" niet.
Ik heb die systeemscan nu enkele keren gemaakt met hetzelfde resultaat, wat ook te vinden is in de scanlogs.
Dit doet zich voor sinds vorige week, misschien na een update? Wilt dit zeggen dat mijn pc nu niet meer volledig gescand wordt en niet meer veilig is, zijn die niet gescande files misschien allen onderdelen van het programma Windows XP zelf die ineens sinds vorige week niet meer te scannen zijn ?

 Hartelijk dank bij een antwoordje!

Theo Peterbroers

  • Guest
Re: Na syseemscan: Sommige bestanden konden niet gescand worden
« Reply #1 on: August 26, 2012, 09:06:52 PM »
Dag Pietjepek,

Dat van het wachtwoord klopt. Avast kan een archief dat beschermd wordt door een wachtwoord wel openen, maar ziet dan dezelfde onzin als u, wanneer u het in een editor als notepad zou openen. Daar valt niets mee te beginnen.

Zodra een bestand uit het archief wordt uitgepakt, ziet het er weer 'normaal' uit en doen de schilden van avast hun werk. In het archief liggen de bestanden als het ware te slapen, ze kunnen dan niets doen. En u bent beschermd zodra ze wakker worden.

Waarom u de melding pas sinds vorige week ziet, weet ik niet.

Met vriendelijke groeten,

pietjepek

  • Guest
Re: Na syseemscan: Sommige bestanden konden niet gescand worden
« Reply #2 on: August 27, 2012, 02:53:07 PM »
Hallo Kwartet,

Hartelijk dank voor de snelle hulp!
Als ik het goed begrijp is er dus geen bedreiging, alleen vraag ik mij af waar of waarom daar ergens in Windows zelf iets met een wachtwoord zou beveiligd zijn, maar ja het belangrijkste is dat de PC veilig draait.
Voor alle duidelijkheid stuur ik 2 printscreens mee om U te laten zien en zeker te zijn (de kwaliteit is wat minder door het verkleinen van het formaat).

Met vriendelijke groet en nogmaals bedankt!

Theo Peterbroers

  • Guest
Re: Na syseemscan: Sommige bestanden konden niet gescand worden
« Reply #3 on: August 27, 2012, 03:41:41 PM »
Het zou handig zijn, als avast ons die regels gewoon liet kopiƫren met control-c en control-v, nietwaar?

In elk geval: .js zijn javascriptbestanden.

Zo te zien hoort een groot deel bij Adobe: actiondownload.js, actiondownloadadobe.js, actionairappexists.js, actionlist.js komen ook hier voor http://www.bleepingcomputer.com/forums/topic416896.html/page__st__15. Ze staan daar achter adobe/ en nog wat; ik heb niet alle namen langsgelopen.

De lijst op bleepingcomputer komt van een ESET scan, en ESET zegt hetzelfde als avast bij u: error - password-protected file. Waarschijnlijk staan ze ook bij u in een ZIP-archief.

Het wachtwoord is dus niet van Windows, maar van Adobe, die niet wil dat iemand met zijn installatiebestanden knoeit.

Met vriendelijke groeten,

pietjepek

  • Guest
Re: Na syseemscan: Sommige bestanden konden niet gescand worden
« Reply #4 on: August 27, 2012, 04:51:08 PM »
Nogmaals bedankt voor de uiteenzetting, ik dacht dat ik ergens in het verleden ergens een wachtwoord gezet had, maar niet dus, het zal dan van Adobe komen.
In ieder geval als ik deze meldingen nog van avast krijg, hoef ik mij dan geen zorgen te maken.
Zoals U zegt is het wel raar dat die melding er niet van in het begin kwam, ook bij AVG heb ik die melding nooit gekregen waar ik tot voor enkele weken mee werkte. Avast lijkt mij beter dan AVG, (vooral minder belastend voor de PC en minder vertragend) maar ja, zoals U zegt daar zijn ook nog verbeteringen mogelijk.
Wat ik mis bij avast is als de PC niet aanstaat bij de geplande wekelijkse scan, er ook niet meer gescand wordt als de PC daarna wordt aangezet, dat kan wel bij AVG ingesteld worden.

Met vriendelijke groeten, en dank aan de vele mensen die op de Forums andere mensen helpen !